Simulátor středověku: Kingdom Come: Deliverance

Hospodský život v Kingdom Come

Téměř ničím nerušené procházky středověkou krajinou podél řeky Sázavy (pokud nenarazíte na Kumány nebo Lapky). Kingdom Come: Deliverance nepřestává bavit ani po více než dvou letech od vydání a nenašli jsme žádný důvod, proč KCD nepochválit. Vychutnejte si průvodce hrou a zákulisní informace spojené s tímto dílem.

Tento simulátor středověku od českého herního studia Warhorse Studios je povedeným vhledem do života rytířstva, šlechty i prostého lidu žijícího v oblasti kolem Sázavy, Ratají nad Sázavou, Stříbrné Skalice, Talmberka, Ledečka, Mrchojedů, Samopší, Úžic a dalších nádherných míst.

Příběh je zakomponovaný brilantně do prostředí a chování postav reaguje přímo na skutky hráče. Kreativní ředitel studia Warhorse dokázal znovu zaujmout svým scénáristickým uměním, podobně jako to kdysi dokázal u legendární Mafie a části Mafie 2. Celé štosy scénáře byly využity zejména v cutscénách, pro které byl nainstalován ve studiu Motion Capture. Pro něj byla vyhrazena celá místnost. Herci měli na sobě speciální obleky, díky kterým bylo možné snímat pohyb. Ten byl pak přenesen na konkrétní postavy ve hře včetně hlasu a vznikl tak v podstatě film. Dále bylo potřeba spoustu textů pro mnoho dialogů ve hře a do různých herních linií, podle toho, jak se hráč rozhodne.

Návod na Kingdom Come najdete zde

O hře Kingdom Come: Deliverance.

Hra je zasazena do období po smrti císaře Karla IV., kdy České království vstoupilo do tzv. období temna. Panovníkem se stává Václav IV. Jeho bratr Zikmund se svou armádou napdá České království. Vítejte v roce 1403 v kůži mladého syna kováře.

Jak již bylo řečeno hra má kvalitní příběh a celou řadou hlavních i vedlejších questů. Pokud si chce hráč hru plnohodnotně užít, dá se říci, že se pohybuje ve výsledku kolem 70 hodin herního času. A to nepočítáme již vydané datadisky. S datadisky a nějaký tím potulovaní po krajině je to 150 hodin, žádný problém.

Příběh naší hlavní postavy – Henryho začíná ve Stříbrné Skalici. Ihned po probuzení je ve vzduchu cítit spousta dobrodružství, která nás zavedou do bitev, lesů i Sázavského kláštera. Pohled je z první osoby a jsme tak doslova vtaženi do děje. V KCD je jedinečný systém boje, který je velmi realistický. Setkáme se s ním hned při tréninku, který nás provede tím, jak to celé funguje. Systémem boje ve Warhorse vykročili dle našeho názoru správnou cestou. Díky tomuto systému boj ve hře není pouze o klikání, ale je potřeba se tomuto řemeslu naučit jak z pohledu čerpání zkušeností herní postavy, tak samotného hráče – vás. Boj je potřeba si prostě osvojit, aby se nám dostal, jak se říká pod kůži. 

Warhorse dokonce publikovalo dokumentární film o bojovém umění ve středověku, informace o něm naleznete níže.

Na začátku hry si lze zvolit ze dvou herních módů (obtížností).: normální nebo hardcore. Hardcore obtížnost byla přidána do hry spolu s jedním z hlavních updatů po vydání a tato úroveň obtížnosti se tak nejmenuje nadarmo. Nelze totiž používat rychlé cestování, na mapě není zobrazena přesná pozice, dokonce nefunguje ani kompas. Je proto potřeba orientovat se alespoň podle určitých bodů, měst, vesnic, potoků, případně slunce. Dále není snadné hru ukládat, což je již mnohdy diskutovaná záležitost všech úrovní obtížnosti. V hardcore módu však stojí sejvovice (nápoj v inventáři, pomocí kterého ukládáte hru) i ostatní věci mnohem více grošů než ve standardním režimu. Častokrát tedy sejvovice dojde a lehce se dostanete do bodu, kdy prostě hru neuložíte. Vyplatí se pak pozornost přesunout na shánění peněz na sejvovici. K této situaci nedochází zřídka a hru to zásadně prodlužuje.

Je na hráči jakým způsobem bude hrát, jaké skilly své postavě bude vylepšovat a podle toho procházet hlavní i vedlejší linkou hry. Dokonce – až na pár misí hlavní linie, prý lze téměř celou hru projít mírumilovně. Je zkrátka na hráči, jak bude hru hrát. Zkušeností Henryho je celá řada, od hlavních skillů typu “Síla” až po zkušenosti loveckého umění nebo čtení knih.

 

Realismus nade vše

Hra se pyšní precizně zpracovaným historickýkm pozadím, odhlédneme-li od některých několika málo nepřesností. Pro KCD byly dokonce znovu zpracovány středověké malby (viditelné v interiérech kostelů, na hradech a zejména v Sázavském klášteře). Jsou velmi příjemnou, čtivou formou zpracovány texty a informace o středověku, na kterých se podíleli historici. Proč se prostřednictvím hry nedozvědět něco o životě ve středověku? O životě Karla IV. a Václava IV.? Jak žil prostý lid, jak šlechta, jak se žilo v mnichům v klášteře? 

Oblast, ve které se pohybujeme je vymezena územím kolem řeky Sázavy – od Stříbrné Skalice až po Rataje nad Sázavou. Ohraničená na severu Úžicemi a na jihu Vraníkem.

Používané vybavení ve hře se zakládá na skutečnosti a umění historického šermu je základním kamenem jedinečného systému boje. Za ním stojí přední odborníci na toto umění, kteří čerpají z dlouholetých zkušeností, historických knih umění šermu a praxe v jejich škole historického šermu. Maximálně se nám tak snaží přiblížit, jak se tehdá bojovalo. A nebyla to žádná sranda. Pohyby, které hráči s mečem (i jinými zbraněmi) vykonávají se téměř zakládají na skutečnosti, resp. byla snaha se tomu maximálně přiblížit v rámci možností. Někdy bylo třeba ustoupit  na úkor hratelnosti.

Všechny využívané zbraně a vybavení jsou historicky doložené a nenarazíte vyloženě na nějaký nesmysl, jak to často u RPGček bývá. Výbava, kterou hlavní postava má na sobě je složena z několika vrstev oblečení, tak jak se středověký rytíř oblékal. Henry má zpravidla na sobě: čepec, kroužkovou kuklu, přilbu a kapuci. Dále košili, kroužkovou košili, kyrys, rukavice, rukávy, nohavice, kroužkové nohavice, zbroj na nohou, boty, ostruhu a případně prsten a náhrdelník. Ze zbraní samozřejmě meč / sekeru / palcát, luk a šípy různého druhu.

Tento systém skládání výbavy k herní postavě (co se týče vrstvení) se dá také považovat za jedinečný.

Postavy mají naprogramovaný svůj denní režim, ale také dynamicky reagují na činy, které provádíme. Podobně jako právní systém, který dokáže nebožáka uvrhnout do žaláře, pokud se mu znelíbí. Počítá se tedy s budováním reputace, zvěsti se dokáží šířit velmi rychle. Vyhnout se právu lze zaplacení jisté sumy jinak nás čeká několikadenní pobyt v žaláři.

Groše ve hře získáváme zpravidla prodejem kořisti (zbraně a zbroj), prodejem masa ulovené zvěře, okrádáním bratrů a sester v Kristu, vykrádáním obchodů, hledáním pokladů a v DLC “Z popela” postupně i díky ziskům z vesnice v Přibyslavicích. To je asi vše co nás napadá.

Datadisky:

Z popela

V tomto datadisku se stanete rychtářem Přibyslavic a hlavní úkolem bude vrátit jim zašlou slávu. To však za vlastní peníze, které zpočátku musíte investovat do budov a jejich vylepšení. Teprve po čase začne vesnice vydělávat. Ze začátku to není jednoduché a mnoho hráčů už tento DLC vytrestal za bezbřehé utrácení za zbytečnosti.

Milostná dobrodružství Jana Ptáčka

Druhé DLC se soustředí na questy pro Jana Ptáčka, které ho dovedou k jeho milované.

Kunovi harcíři

Třetí DLC zaměřené více na souboje a šarvátky. Henry se přidává ke skupině rytířů, kteří mají ochraňovat kraj před lapky, bandity a ozbrojenými skupinami, které přepadávají nevinné poutníky, vesničany a obchodníky. Tak to nemůže zůstat a proto se vydáváme na putování s ozbrojenou bandou statných bojovníků, abychom zabránili těmto nešvarům. Velmi povedený akční DLC.

Úděl ženy

Je libo zahrát si za Terezku? Proč ne! Ve čtvrtém DLC si zahrajeme za Terezu a vytrestáme proradné Kumány. Součástí je také možnost hrát za Jindřicha quest s Johankou, který se odemkne v určité fázi hry. Nás velmi zaujal a mohli bychom ho vřele doporučit.

 

Příběh za KCD – souvislosti

Za KCD je znát tvrdá práce. Není tajností, že vznik tohoto díla visel na vlásku, když zakladatele studia Warhorse provázena celá řada nepříjemností. Ať již to byly záležitosti okolo shánění investora nebo finanční problémy, vše nakonec, k radosti všech dobře dopadlo. Podařilo se dostat projekt na Kickstarter, kde byl velmi úspěšný, což předznamenalo možnost budoucího úspěchu a tím pádem důvěru investorů. Projekt získal zelenou a mohlo se začít pracovat na vývoji hry.

Přesto nebylo vyhráno a investor musel vstoupit přímo do vedení firmy, aby získal dohled nad finančními toky. Takový byl požadavek, pro poskytnutí další finanční injekce. Finanční problémy, nedostatek vývojářů, neočekávaná zdržení z důvodu neodhadnutí pracnosti – to byly pravděpodobně také důvody proč se vydání hry několikrát oddalovalo. V průběhu času se také změnily podíly ve firmě, kdy většinu získal hlavní investor pan Bakala. Několik procent zůstalo zakladatelům firmy. 

Hru se přes mnoho překážek podařilo vydat v únoru 2018 a zaznamenala obrovský úspěch. I díky tomu byla společnost Warhorse Studios prodána společnosti THQ Nordic za 860 milionů korun a její zakladatelé získali zaslouženě příjemné desítky milionů korun. Nyní je společnost ve vlastnictví THQ Nordic a její zakladatelé, včetně Dana Vávry v ní pracují jako zaměstnanci.

Každopádně hře Kingdom Come: Deliverance patří čestné místo mezi nejlepšími českými hrami, které již nikdo neodpáře a pevně doufáme v pokračování.

Dokumentární filmy

Velmi pěkný dokument o vývoji hry od Vortexu, který dá opravdu vhled do dění ve studiu:

 

Oficiální dokument o vývoji hry od Warhorse Studios s názvem: Deliverance: The Making of Kingdom Come je dostupný na Steamu. (placený). Přehled k filmu na CSFD zde.

Trailer:

 

Dokumentární film o bojovém umění z dílny Warhorse Studios s názvem: Fechtbuch: The Real Swordfighting behind Kingdom Come dostupný na Steamu (placený). Přehled k filmu na CSFD zde.

Trailer:

Soundtrack

KCD doprovází neuvěřitelně povedený soundtrack od Jana Valty a Adama Sporky. Pracuje se zde z tzv. adaptivní hudbou. Soundtrack byl nahráván v pražském Rudolfinu a čas od času zde můžete na živo slyšet skladby ze hry v podání Filmové FILMharmonie na některém z koncertů věnovaných soundtrackům he hrám.

 

 

Poslechněte si záznam z koncertu v Pardubicích.

 

 

Zajímavosti:

  • KCD využívá herního enginu Cry Engine od Cryteku
  • Prodalo se již 3 miliony kopií. (zpráva ze 17. června 2020)
  • Na hře se podílel a podílí Daniel Vávra jako kreativní ředitel
  • V roce 2019 bylo Warhorse Studios prodáno za 860 mil. korun
  • Hra je otevřena modům, k dispozici je dokonce scripting tutorial na Youtube WHS.

Merch

figurka kcd

Cínová figurka KCD – Jindra (zdroj: xzone.cz)

KCD puzzle

KCD puzzle (zdroj: xzone.cz)

 

Kcd korbel

KCD korbel

 

Digital - Royal KCD Edition (PCú)

Digital – Royal KCD Edition (PC) – 663 Kč

Screenshoty

Hospodský život v Kingdom Come

Hospodský život

Venkovský život v Kingdom Come

Výlety po krajině v Kingdom Come

Výlety po krajině

Dialogy v Kingdom Come

Dialogy

Výzdoba kostela v Kingdom Come

Výzdoba kostela

Malby na zde v Kingdom Come

Malby na zdech

Powerranger

Jak se vám obsah líbil? Ohodnoťte ho.

(Hodnocení 4.5/5 na základě 6 hlasů)

Zatím nikdo nehlasoval, hlasujte nyní!

Líbí se Vám tento obsah? Sdílejte ho.
X